Danske og europæiske trends for lejere og brugere

Den store mangel på tidssvarende lager- og logistiklokaler kan være en vækstbremse for mange virksomheder. Nedenfor har vi listet de vigtigste danske og europæiske trends, som er værd at have med i sine overvejelser som lejer eller bruger - hvad enten du og din virksomhed er på udkig efter nye lokaler, eller du ønsker at holde dig opdateret om markedet for lager- og logistikejendomme. 

Manglen ser ud til at fortsætte

Danmark har mangel på lager- og logistikejendomme. Ifølge Ejendomstorvet.dk er antallet af ledige lager- og logistikejendomme historisk lavt. De ledige lager- logistikfaciliteter består typisk af utidssvarende ejendomme. Den fortsat voksende nethandel, nye forbrugsmønstre og pres fra forbrugerne for en stadig hurtigere levering øger behovet for logistikejendomme i bynære områder. Efterspørgslen på moderne logistik- og lagerejendomme ser ud til at stige.

Er du investor med interesse for lager- og logistik? 

Se de vigtigste trends her

De store presser markedet

Store kæder satser endnu mere på online. Virksomheder som Matas, Elgiganten, Coop og H&M har et strategisk fokus på onlinehandel. Sidstnævnte forventer at gå fra ca. 20 procent i onlinehandel til 40 pct. inden for de næste år. Når de store aktører udvikler sig et sådant tempo, vil det alt andet lige påvirke hele markedet for lager- og logistik. 

Derudover har giganter, som f.eks. Amazon og Alibaba endnu ikke bevæget sig ind på det danske marked. I vores naboland mod syd har Amazon allerede ca. 4 pct. af den tyske e-handel, og godt 14 logistikcentre med endnu et på vej på 30.000 m2, godt 50 km fra den dansk grænse.

Hvis Amazon rykker ind på det danske marked, kan de i løbet af fem år kan tage 20 pct. af den danske e-handel, spår Boston Consulting Group. Det vil igen lægge ekstra pres på efterspørgslen på arealer. Sidste år fik Amazon dog fornyet sin kontrakt med PostNord for en treårig periode, og det forventes ikke, at Amazon Prime Delivery kommer til Danmark inden for de første 3-4 år.

Dag til dag-levering og den sidste mil

Godt halvdelen af danske netbutikker forventer i løbet af en treårig periode at begynde med samme-dag-levering. Samtidig vurderer syv ud af 10 netbutikker, at de vil miste kunder, hvis de ikke kan levere inden for to dage, og næsten to ud af tre ser fleksible leveringsmuligheder som det største konkurrenceparameter. Det vil sige levering på bestemte adresser og bestemte tidspunkter.

Den udvikling stiller igen øgede krav til de geografiske forhold for virksomhedens lager- og logistikløsninger. I logistikbranchen er det almindelig kendt, at den sidste kilometer til kunden, også kaldet last mile delivery, ofte er den dyreste og mest besværlige. Netop derfor er der ekstra pres på faciliteterne nær storbyerne, og i byer som København, Odense og Aarhus er tomgangsraten næsten ikke eksisterende for lager- og logistikejendomme.

In-house eller outsource?

I Danmark tilhører cirka 99 pct. af virksomhederne SMV-kategorien, og de små og mellemstore virksomheder kan blive særligt udfordret på kapaciteten og væksten, når der er mangel på lager- og logistikejendomme. Det gælder i særdeleshed netbutikker i forbindelse med sæsonudsving, f.eks. Black Friday, Cyber Monday og juleshopping.

Alligevel er det kun cirka hver femte netbutik, som har outsourcet hele eller dele af logistikken. FDIH (Foreningen for Dansk Internet Handel) skriver i en analyse, at de vigtigste årsager til at ”outsource”, er, at det frigiver ressourcer – blandt andet fordi man ikke skal håndtere personale. Den vigtigste årsag til at bevare logistikken in-house er, at butikkerne oplever funktionerne som så vigtige, at de ikke vil overlade dem til andre.

Har du brug for rådgivning? Vi har 23 afdelinger fordelt i hele landet.

Find din lokale erhvervsmægler her.

Robotter og arbejdskraft

Automatisering og robotter er for alvor ved at sætte sit præg på det europæiske marked for lager- og logistik. Alene i Danmark er antallet af netbutikker, der satser på lagerrobotter og lagerautomatisering mere end tredoblet i løbet af det sidste år.

En analyse foretaget blandt 117 virksomhedsledere inden for logistikbranchen peger på, at 78 pct. af lederne i industrien planlægger at optimere den interne logistik med f.eks. selvkørende robotter de næste to år. I 2024 forventes det, at stort set alle større logistikcentre bruger automatiserede cobots for at sikre en optimeret gennemløbstid og produktivitet.

Den stigende digitalisering og automatisering, herunder brugen af robotter, får ligeledes betydning for virksomhedernes behov for kvalificeret arbejdskraft. Det handler f.eks. om dygtige IT-specialister og ingeniører med speciale i robotteknologi. Den tendens påvirker ydermere presset på den geografiske placering af lager- og logistikfaciliteter, da det langt fra er alle steder, hvor de kompetencer er til rådighed. Tendensen ses over hele Europa, ifølge en analyse fra Nordicals samarbejdspartner, Savills.

Klima og bæredygtighed

Klodens fremtid er en faktor, der spiller ind stort set over alt, og lager- og logistikbranchen kommer også til at skulle kigge i denne retning. Det bliver nok i høj grad bygningsmassen, der skal opgraderes, for indtil videre er der lange udsigter til at vinke helt farvel til diesel i lastbiler og varevogne.

Flere elektriske varianter kan dog sagtens finde vej til storbyerne inden længe, hvor batteriernes rækkevidde ikke er så stort et problem som på landevejene. Eksempelvis har BRING investeret i udviklingen af el-varevogne til last mile delivery, ligesom Aarstiderne også har taget elektriske lastbiler i brug.

På andre punkter bliver det også nødvendigt at sætte ind – eksempelvis virksomhedernes tendens til at sende halvtomme kasser til slutbrugeren. Mange eCommerce-virksomheder får nok brug for at få et bredere udvalg af emballage, for presset fra både kunder og fyldte containere kommer nok til at lede til et opgør med at sende luft rundt med lastbilerne. I Danmark bliver de fleste forsendelser afregnet efter vægt, men i USA har flere virksomheder takseret efter pakkedimensioner, den såkaldte dimensionsvægt, i stedet i de senere år.

I Danmark mener 40 procent af netbutikkerne, at muligheden for at tilbyde klimavenlige emballageformer nu er et konkurrenceparameter, mens 28 procent vurderer, at det samme gælder bæredygtige leveringsformer. Alligevel forventer kun 16 procent, at kunderne vil betale mere for klimavenlig levering.

Det er dog sikkert og vist, at fremtiden byder på forbruger- såvel som lovkrav om mere bæredygtighed.

Se vores nyeste lager og logistik ejendomme

Til top