Lagermangel er en kæp i hjulet på væksten

Manglen på lager- og logistikfaciliteter i bynære områder og langs E45 og E20 er nu så alvorlig, at det risikerer at gå ud over væksten. Desværre findes der ikke nogen hurtig løsning på problemerne, lyder det fra Dansk Erhverv og Nordicals erhvervsmæglere.

Danskerne hiver varer ned fra netbutikkernes hylder i et tempo, så det presser lager- og logistik­forhold i hele landet. Behovet for hurtig levering og op­bevaring af de mange pakker tæt ved landets motorveje øger presset på moderne lager- og logistikfaciliteter.

Sidste år landede den danske net­handel på 145,6 mia. kr., et tal, som ifølge FDIH – Foreningen for Dansk Internethandel forventes at stige med 12-13 pct. i 2020. Imens forudser flere eksperter, at manglen på moderne lager- og logistikfaciliteter i bynære områder kun bliver værre.

Problemet rammer ikke kun e-handlen, fortæller Jesper Højte Stenbæk, som er fagchef for transport og infra­struktur, handel hos Dansk Erhverv.

”Både små og store virksomheder fra forskellige brancher er ramt af logistik-krisen og manglen på lagerfaciliteter. Det er et kæmpe problem for danske virksomheder og risikerer at blive en vækstbremse,” siger Jesper Højte Stenbæk.

Artiklen fortsætter under billedet. 

”Både små og store virksomheder fra forskellige brancher er ramt af logistik-krisen og manglen på lagerfaciliteter. Det er et kæmpe problem for danske virksomheder og risikerer at blive en vækstbremse."

- Jesper Højte Stenbæk, fagchef for transport og infra­struktur, Dansk Erhverv.

Presset vokser

Desværre er der ikke udsigt til nogen hurtig løsning på problemet. Tværtimod tyder en stor europæisk undersøgelse fra Savills på, at vi kun har set toppen af pakke­bjerget.

Savills, som er Nordicals inter­nationale partner og en af verdens største rådgivere inden for ejendomme, har undersøgt nethandelens udvikling i 32 europæiske lande og kon­kluderer i en rapport, at Danmark har nået et kritisk vendepunkt, som man tidligere har set det i Storbritannien.

I Storbritannien udgør e-handelen næsten 20 pct. af den samlede detailhandel – og ifølge FDIH er Danmark godt på vej til at nå samme niveau.

Erfaringen fra Storbritannien er, at når e-handelen rammer 10-11 pct. af den samlede detailhandel, tager udviklingen yderligere fart, og det medfører igen et øget behov for moderne og effektiv lager- og logistikkapacitet.

Stig Plon Kjeldsen, partner og analyse­chef hos Nordicals, forklarer, at udviklingen allerede har medført strukturelle forandringer i hele landet. De fysiske butikker bliver færre, og ofte har de kun beskedne varelagre i butikkerne, fordi der handles mere på nettet. Omvendt skal flere pakker transporteres til individuel levering. Den udvikling har øget behovet for flere lager- og logistikfaciliteter, selvom varemængden er den samme, fortæller han.

”Udfordringen er bare, at der stort set ikke er bygget nyt de seneste 20 år, og det tager typisk minimum 18 måneder, inden et nybyggeri står færdigt. Derfor oplever mange virksomheder flaskehalse, de har svært ved at få adgang til den nød­vendige plads. Det begrænser desværre de forretningsmæssige vækst­muligheder,” siger Stig Plon Kjeldsen.

Læs også: Proshop: Levér dine varer i dag, ellers må du lukke

Historisk lav tomgang

Allerede nu er der kamp om de begrænsede lagerfaciliteter, fortæller adm. direktør Erik Andresen fra Nordicals. For tiden bliver han kontaktet af flere virksomheder, som leder desperat efter lager­faciliteter i bynære områder og langs E20 og E45, men han må skuffe dem.

”Der er ikke meget at komme efter. Stort set al lagerplads er optaget, og det, der er tilbage, ligger typisk langt væk de store knudepunkter, eller der er tale om faciliteter, som er utids­svarende og ikke løser moderne virksomheders logistik­behov,” siger Erik Andresen.

Artiklen fortsætter under billedet. 

”Nutidens forbruger vil have varen i morgen – og helst i eftermiddag, ellers finder hun en anden leverandør. Kan du som webshop ikke levere på det, må du lukke.”

Ivan Jæger Christiansen, direktør, Proshop.

Rekordregnskab

Kan man ikke finde færdig­løsninger, som virker, må man bygge selv, er konklusionen hos elektronikvirksomheden Proshop ved Aarhus.

I 2017 investerede Proshop 40 mio. kr. og byggede sit gamle lager i Højbjerg om til et superlager indrettet med den nyeste robotteknologi.

Proshop satte sidste år rekord med en omsætning på 1,5 mia. kr., og skal man demonstrere en vækst i den størrelsesorden, kræver det både den rigtige beliggenhed og perfekte logistikforhold, fortæller adm. direktør Ivan Jæger Christiansen.

”Nutidens forbruger vil have varen i morgen – og helst i eftermiddag, ellers finder hun en anden leverandør. Kan du som webshop ikke levere på det, må du lukke,” lyder det kontant fra Ivan Jæger Christiansen, som med endnu en udvidelse under planlægning er klar til at tage konkurrencen op med giganter som Amazon.

De store spillere sidder på markedet

Også andre vælger byg selv-løsningen. Det gælder blandt andet virksomheder som Jysk og Bestseller, som opfører deres egne kæmpelagre.

Imens har fonde og pensions­kasser sat sig tungt på de centrale knudepunkter som Taulov, hvor nye logistikcentre er på vej.

”Som det er nu, er det pensionsselskaberne og de udenlandske investorer, som rykker på udviklingen. Det er virksomheder, som har musklerne og har set et potentiale i markedet før andre. Derfor præger de udviklingen i øjeblikket,” siger Erik Andresen.

Lager- og logistikmarkedet er en svær størrelse at håndtere for mindre investorer, fordi projekterne typisk har en indbygget højere risiko og er sværere at finansiere, forklarer han.

”Det betyder ikke, at der ikke kan være muligheder for investorer, som f.eks. går sammen med kommuner og virksomheder om at bygge nye lager- og logistikcentre. F.eks. fornemmer jeg et stort behov for flere moderne lager­faciliteter, som kan rumme mange forskellige brands under samme tag.”

Værd at holde øje med

  • Tomgangen er lav (1,9 pct. på landsplan)
  • På fem år er den udbudte årlige lejepris på lager­ejendomme steget 23 pct.
  • Den udbudte salgspris er steget 17 pct.
Se mere om lager- og logistikmarkedet her.

Se vores nyeste lager og logistik ejendomme

Til top