Sjælland i den gule førertrøje

Region Sjælland lægger asfalt til 2. etape af verdens største cykelløb. Tusindvis af tilskuere langs ruten og millioner af tv-seere i 190 lande vil følge Tour de France-starten i Danmark – en unik promovering, der vil have enorm positiv betydning for både turisme, erhvervsliv og bosætning i årene fremover.

Sjælland i den gule førertrøje

Lørdag 2. juli bliver Region Sjælland klædt i gult til den største folkefest nogensinde. Op mod 350.000 tilskuere ventes langs de sjællandske veje, når verdens bedste cykelryttere tilbagelægger 2. etape af Tour de France, mens millioner af tv-seere i 190 lande følger den historiske begivenhed, når ”verdens største cykelløb møder verdens bedste cykelnation”.
Fra starten i Roskilde går turen gennem Holbæk, Kalundborg og Korsør, inden feltet passerer Storebæltsbroen forud for opløbet i Nyborg.

»Det er en fantastisk og unik mulighed, der vil få enorm betydning for udviklingen i hele Region Sjælland,« siger Brian Mikkelsen, direktør i Dansk Erhverv.

Brian Mikkelsen er selv passioneret cykelmotionist og har kørt tusindvis af kilometer på de sjællandske landeveje.

»En Tour de France-etape er den bedste promovering, som en landsdel kan forestille sig. Det vil være et gigantisk reklameshow af de vildeste dimensioner for Region Sjælland og hele Danmark, og det vil have en kæmpe positiv betydning for både virksomheder, turisme og bosætning,« siger Brian Mikkelsen.

En fantastisk investering
På turen fra Roskilde til Nyborg passerer feltet det bakkede landskab i Odsherred og fortsætter langs Sjællands vestkyst fra Kalundborg mod Korsør. Derfor er det ikke alene de største byer i regionen, der får unik opmærksomhed, men også de naturskønne turistområder i hele regionen. Det vil ifølge Brian Mikkelsen få langvarig positiv betydning.

»Jeg tror på, at det vil give øget omsætning hos mange virksomheder og dermed også skabe flere arbejdspladser. Hvad angår det hårdt prøvede turismeerhverv, er Tour de France en gamechanger. Hotellerne i Roskilde har været fuldt bookede i månedsvis, hvor belægningen tidligere var langt fra 100 procent. Med tusindvis af tilskuere i regionen vil butikkerne sælge flere varer, og spisestederne vil få flere besøgende. Dertil kommer den langsigtede afsmitning i årene fremover. Man skal ikke undervurdere det psykologiske aspekt i, at ikke bare danskere fra resten af landet, men også turister fra hele verden gerne vil besøge de steder, de ser i tv, så det vil have langvarig positiv betydning for turismen, og det vil smitte af på det øvrige erhvervsliv,« siger han.
Tidligere værtsbyer uden for Frankrig melder om 2 til 3 cifrede million-afkast af investeringen, og herhjemme vil Tour-starten også blive fulgt op af en række undersøgelser om udbyttet af en samlet investering på mellem 130 og 150 millioner kroner, primært finansieret af staten og de 13 kommuner, som etaperne afvikles i.

I de danske forberedelser har den økonomiske kalkule heddet 1 til 3 – at hver investeret euro kommer tre gange igen.
»Der er tale om en yderst god investering for hele Region Sjælland og Danmark. Dertil kommer en lang række af følgeinvesteringer, og jeg er sikker på, at denne kalkule ikke er for optimistisk. Det er virkelig en win-win for både virksomheder, turisme og ikke mindst bosætning. Den opmærksomhed, som både regionens større og mindre byer får, vil være med til at styrke interessen for at etablere sig som familie et andet sted end København. På den måde kan Tour de France også være med til at sikre befolkningstilvækst i regionen og samtidig gøre det lettere for virksomhederne at tiltrække kvalificeret arbejdskraft,« siger Brian Mikkelsen.

10 års hårdt arbejde
At få verdens største cykelløb til Danmark og en start flere end 1.000 kilometer fra den franske grænse er i sig selv en logistisk udfordring, men det er også resultatet af en vedholdende og insisterende charmeoffensiv med primært den tidligere danske verdensmester i amatørcykling, Alex Pedersen, som drivkraft. Når de første ryttere sendes ud på 1. etape i København, er det mere end 10 år siden, at han også arrangerede Giro de Italia-start i Herning og Horsens tilbage i 2012 og samtidig satte sig for at gå efter det ultimative mål: En Tour-start i Danmark.

Ufortrødent fortsatte Alex Pedersen offensiven gennem en årrække med talrige dialoger med Christian Prudhomme, der er generaldirektør for Tour de France og selskabet bag løbet, ASO. Undervejs i processen blev toppen af dansk politik involveret, og Brian Mikkelsen havde i sin egenskab af erhvervsminister en række møder med blandt andre Christian Prudhomme.

»I starten virkede det lidt urealistisk, men pludselig fik vi følelsen af, at det faktisk var muligt,« siger han om tiden efter det danske bud blev indgivet i 2016 - en periode, hvor det højeste politiske niveau cyklede med, og hvor kongehuset ligeledes spillede en afgørende rolle. Det var med til at overbevise Christian Prudhomme om, at Danmark skulle have tour-starten.
»Touren bringer folk og samfund sammen, men det er første gang, at vi føler, at der er et helt land bag Tour-starten, og det er en enestående mulighed for Roskilde og de andre sjællandske byer at vise sig fra sin bedste side til hele verden,« siger Christian Prudhomme om beslutningen.

Brian Mikkelsen forventer, at Tour de France i Danmark bliver den største folkefest, vi har oplevet – også større end sidste års EM i fodbold.

»EM var fantastisk, men det var begrænset, hvor mange, der kunne være til stede i Parken. I forbindelse med Tour de France vil måske op mod en million mennesker følge med langs ruten, og der vil være meget længere transmissionstid fra Danmark til hele verden,« siger han.

 

Til top