Butikseventyret fortsætter i Eventyrsport

Hos butikskæden Eventyrsport ser man det som meget vigtigt for forretningen, at man har fysiske butikker, hvor kunden kan få rådgivning om produkter. Faktisk mener stifteren af kæden og administrerende direktør, at den fysiske tilstedeværelse komplimenterer onlinesalget og omvendt.

Butikseventyret fortsætter i Eventyrsport

Hvad end du skal på den helt store bjergbestigning, en mindre telttur, eller bare skal have et par nye løbesko, så findes det hos Eventyrsport. Outdoorbutikken startede med en enkelt butik i et kælderlokale i Aarhus i 1996. I dag er den udvidet til 14 butikker over hele landet samt en webshop, der i 2021 blev kåret af platformen Pricerunner som ’Årets e-handler’.

Men hænger en coronaplaget verden, hvor onlinehandel har været i stor vækst, og en massiv tilstedeværelse med fysiske butikker sammen?

Ifølge stifter og direktør i Eventyrsport, Lars Sejer Sørensen, er coronapandemien ikke ensbetydende med, at detailhandlen ikke længere vil være at finde i gadebilledet.

”Efter de hårde coronanedlukninger har vi set, at kunderne i høj grad vender tilbage til butikkerne. Da vi var helt lukket ned, steg vores onlinesalg selvfølgelig helt vildt, men da der blev åbnet, strømmede folk tilbage. Nu, hvor corona stadig fylder rigtig meget, og vi ser flere restriktioner, er kunderne faktisk stadig trygge ved at handle i butikker, så længe der er god mulighed for sprit og afstand. Vi har selvfølgelig bekymringer nok, men jeg tror, at der er grund til optimisme.”

 

Omni-channel er fremtidens detailhandel

Netop kombinationen af en stærk fysisk tilstedeværelse og en veludbygget onlinehandel kan meget vel vise sig at være fremtiden for detailhandlen.

”Jeg tror på, at omni-channel butikker, det vil sige butikker, der både har webshop og fysiske butikker, er fremtidens detailhandel. Det er godt at være til stede online med de mere standardiserede produkter, men mange af de produkter, vi fører, er ting, du måske køber én eller to gange i dit liv. Så der er vores oplevelse, at kunden vil have en god serviceoplevelse og den rette rådgivning omkring produktet,” siger Lars Sejer Sørensen.

Han fremhæver, at der er nogle klare fordele ved at satse på begge salgskanaler. Blandt andet når det kommer til at minimere visse typer af udgifter.

”Ved at vi har fysiske butikker, gør vi det let for kunden at indlevere en returvare og få den ombyttet med det samme. Samtidig kan vi samle returvarer sammen i vores butikker og sende tilbage til vores lager på én gang. På den måde kan vi spare en del på omkostningerne ved returneringer. Det er én af de ting, der gør, at vi kan være skarpe på både pris og service,” lyder det fra Lars Sejer Sørensen.

 

Kunderådgivning er essentielt

Når en kunde træder ind i en butik, er den bedste kundeoplevelse ikke nødvendigvis blot, at kunden hurtigt får fat i varen og gennemført transaktionen. Især når det kommer til specialprodukter, er rådgivning og ekspertise vigtigt. Det stiller store krav til medarbejderen, der både skal kunne agere serviceorgan og vidensbank.

Hos Eventyrsport forsøger man at imødekomme dette ved at give medarbejderne en grundig uddannelse, inden de starter i butikkerne. Det fortæller Lars Sejer Sørensen.

”Vores butikker rundt om i landet er i høj grad til for, at kunden kan få rådgivning. Det stiller høje krav til vores medarbejdere, som vi ser som konsulenter fremfor ekspedienter. Derfor har vi et uddannelsesakademi, der ruster dem til både at kunne give kunden en god købsoplevelse, samtidig med at de får den bedst mulige rådgivning. Vi plejer at sige, at når kunden træder ind i en af vores butikker, skal de blive mødt af en medarbejder, der kan fortælle mere end Google.”

Når Eventyrsport ser på kundernes adfærd, så tyder det på, at selvom varen er lettilgængelig online, så værdsætter de stadig rådgivningen fra et menneske. Kombinationen af det digitale og analoge kan meget vel være det, der sikrer den optimale kundeoplevelse ifølge Lars Sejer Sørensen.

”Vi ser ofte, at kunder bestiller et produkt online, men til afhentning i en butik. Dermed kan de let finde det, de ønsker, samtidig med, at de ved afhentning kan få rådgivning om det nu er det rette, og hvis det ikke er, så har de mulighed for at bytte det med det samme.”

Eventyrsport

  • Grundlagt af Lars Sejer Sørensen i 1996 i Aarhus
  • Startede under navnet Torsport
  • Fusionerede i 2020 med løbebutikken Racingdenmark
  • Har i dag 14 butikker fordelt over hele landet
  • Blev kåret som årets e-butik i 2021

Til top