Her er projekterne i Østdanmark

Øst for Storebælt høster Nordsjælland, Næstved og især Kalundborg store gevinster i det brede trafikforlig.

Her er projekterne i Østdanmark

I årevis har borgmestre i Nordsjælland klaget deres nød over, at motorvejene til Hillerød og Frederikssund blev ved med at vente på sig. Men NU kommer de. Allerede næste år begynder arbejdet med at forlænge Hillerødmotorvejen med 13 km fra Allerød til en bid nord for byen, som motorvejen er opkaldt efter.

"Det får kæmpe betydning for Hillerød og store dele af det øvrige Nordsjælland. Supersygehuset er på vej, og byens indbyggertal vokser, blandt andet med det store Goldschmidt-byggeri Frederiksbro. Strækningen mellem Hillerød og Allerød har i årevis udgjort en flaskehals, men nu kan virksomheder og borgere se frem til markant kortere transporttid,” nærmest jubler Christian Jessen, partner i Nordicals Nordsjælland med kontor i netop Hillerød.

Han påpeger, at det også bliver lettere at komme til fx Helsinge og Gilleleje i Gribskov Kommune længere mod nord og til Frederiksværk i det nordvestlige hjørne af landsdelen. Gribskov Kommune har for nylig solgt en del jord, som er udlagt til boliger, og nu bliver det nemmere at bo her – for Nordsjælland er ifølge Christian Jessen et område, hvor det er nødvendigt for mange at have bil.

Borgere og virksomheder i og omkring Hillerød kan ydermere se frem til, at den eksisterende motorvej fra Farum og ind mod hovedstaden bliver udvidet fra 2028.

”Strækningen mellem Hillerød og Allerød har i årevis udgjort en flaskehals, men nu kan virksomheder og borgere se frem til markant kortere transporttid.”

 

Christian Jessen

Partner, Nordicals Nordsjælland

Medvind til Vinge
Længere mod vest kan Frederikssund se frem til sidste etape af sin motorvej. Det 21 km lange anlægsarbejde går dog først i gang fra 2026, men til gengæld forsvinder den forkætrede afgift på den nye Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord allerede fra nytår.

Broen syd for byen skulle lede trafik væk fra den gamle bro tæt på centrum af Frederikssund, men da broafgiften ikke ”erstatter” en færgebetaling som på Øresund og Storebælt, ja, så bruger kun meget få den store bro fra 2019, og det går sløjt med at betale af på byggeregningen. Nu indfrier staten i stedet gælden som led i trafikforliget.

”Uden den sidste etape motorvej risikerede Frederikssund at ligge lidt iso - leret, så motorvejen bliver en stor fordel for lokale virksomheder og ikke mindst for udviklingen af Vinge, der i forvejen nyder godt af, at S-togsstationen åbnede i december. Der er kommet hul på bylden med jordsalget; der er bygget en del boliger, flere er på vej, og investorerne er interesserede. Med motorvejen bliver både Vinge og nyligt udlagte erhvervsområder syd for Frederikssund mere interessante for virksomheder og investorer,” fremhæver Christian Jessen.

De langsigtede planer omfatter 10.000-12.000 indbyggere i Vinge, som dermed er blandt landets største byudviklingsområder.

"De to motorveje har manglet i det, man kan kalde den vestlige del af Nordsjælland. Det er store bosætningsområder med mange pendlere til København, så motorvejene bliver en gevinst for området,”

Jesper Bo Jensen

Direktør, Center for Fremtidsforskning.

Kortere til Kalundborg
I Region Sjælland sker en af de største investeringer med den sidste etape af motorvejen til Kalundborg – en strækning på 30 km med anlægsstart næste år. Næstved må vente fire år længere på byggestart af 15 km motorvej, som kobler den sydsjællandske hovedby på den store E47-forbindelse mellem København og den kommende Femern-tunnel.

”Det bliver især en stor fordel med sidste etape til Kalundborg, fordi byen har meget erhverv, fx har Novo Nordisk og Lundbeck store fabrikker, der er dybvandshavn, og Mærsk har etableret containerterminal. Det bliver aldrig en af de mest befærdede motorveje, men der er masser af lastbiler, og kommunen vil udlægge store arealer til erhverv. Det er en fordel at ligge tæt på gode transportmuligheder, og vi vil formentlig se, at en del virksomheder etablerer sig i et bælte på fem-otte km langs motorvejen,” siger Henrik Nikolajsen. Han er partner i Nordicals Sjælland med kontorer i Slagelse i vest, i Køge og Roskilde i øst samt i Næstved på Sydsjælland.

Gevinst for pendlere
Henrik Nikolajsen ser store fordele for Næstved ved at komme på motorvejsnettet.

”Gevinsten bliver dog ikke helt så stor som i Kalundborg, fordi Næstved ikke har lige så mange virksomheder. Trafikken ud af Næstved består i langt højere grad af pendlere, og de kommer til at spare tid. Langs E47 syd for Køge kan der måske komme lagerbygninger og logistikcentre, for efterhånden er der pladsmangel i både Køge, Greve og Solrød. Det kan gøre arealer længere mod syd mere interessante, ikke mindst når Femern-åbningen nærmer sig,”

Henrik Nikolajsen

Partner, Nordicals Sjælland

Både Nordicals-mægleren og fremtidsforsker Jesper Bo Jensen ser et længere perspektiv i den kommende motorvej til Næstved.

”Med tiden vil det være oplagt at forlænge Næstvedmotorvejen mod nordvest – til E20-motorvejen et sted omkring Slagelse. Så bliver det meget hurtigere at komme fra Femern og videre mod Fyn og Jylland, fordi man ikke skal helt op til Køge, før man kan dreje mod vest,” pointerer Jesper Bo Jensen.

Henrik Nikolajsen mener, at det vil være fornuftigt at forlænge en kommende Næstvedmotorvej yderligere mod nord helt op til Kalundborg. Så vil de mange store virksomheder i den nordvestsjællandske industri- og havneby få kortere vej til såvel Fyn og Jylland mod vest som Femern og Europa mod syd.

Til top