Logistik har haft medvind de seneste år

Carsten Stender har udviklet ejendomme i årtier, mens logistikbygninger er ret nyt for hans virksomhed. Coronakrisen har givet segmentet ekstra fart på.

Logistik har haft medvind de seneste år

”Jeg begyndte i byggebranchen i 1983, og tre år senere etablerede jeg egen virksomhed. Oprindeligt tog vi kun byggeopgaver, men efterhånden gik jeg også ind i projektudvikling.”

Sådan fortæller Carsten Stender, som fra Kolding driver en række helt eller delvist ejede virksomheder inden for byggeri og ejendomsudvikling. I mange år projekterede han især større butikker samt andet erhverv og boliger, og senere kom logistik til.

”Vi gik ind i logistikejendomme for fem-seks år siden, fordi der var stor efterspørgsel. Især de seneste tre-fire år er vi vokset meget inden for det segment. Forbrugsvanerne har ændret sig, så danskerne køber mere og mere på nettet. Derfor har butikker ikke brug for så meget hyldeplads mere, mens netvirksomhederne hele tiden skal bruge mere lagerplads.”

I hans optik hænger den store efterspørgsel ikke kun sammen med, at der i årene efter finanskrisens udbrud i 2008 næsten ingenting blev bygget inden for industri, transport og logistik.

"Der er også sket ændringer i behovet. Før i tiden havde mange logistik- og transportfirmaer hver deres egen lille ejendom, men i dag er små enheder for dyre i drift, og mange har samlet måske tre-fire beliggenheder på ét stort sted med højloftede lokaler, med mulighed for robotteknologi, med effektive læsseramper og med vendeplads til store lastvognstog. Desuden foretrækker mange i dag at bo til leje, så de ikke har penge bundet i mursten,” siger Carsten Stender.

Kæmpekrydset i Kolding
Beliggenhed er uhyre vigtig – helst skal logistikejendomme og transportcentre ligge meget tæt på motorvejsnettet og ikke langt fra de store byer. Carsten Stender er i hjembyen Kolding i gang med at etablere et stort logistikcenter – kaldet Hub 65 efter den nærliggende afkørsel på den nord-sydgående E45-motorvej.

STENDER

  • Flere selskaber helt og delvis ejet af Carsten Stender
  • Projektudvikling og byggeri/entreprise
  • Grundlagt 1986 med fokus på boliger og detail/erhverv
  • Udvidet med logistik omkring 2015

”Det er gået hurtigt hos kommunen, og jeg regner med, at de første virksomheder kan flytte ind om halvandet til to år fra nu. Kolding ligger jo nærmest ved et kæmpe motorvejskryds, så man let kan komme sydpå, nordpå til Aarhus, Aalborg og Norge, østpå til Sjælland og København og vestpå til Esbjerg,” opremser han begejstret.

Hub 65 er på hele 295.000 kvm – det svarer til godt 40 fodboldbaner, og centret kan endda udvides senere. Der skal bygges omkring 160.000 kvm, fx til logistikvirksomheder. Desuden kommer der en række servicetilbud, som ifølge Carsten Stender naturligt hører til i et moderne logistikcenter: El-ladestation, bæredygtig brændstoftankning med hydrogen og gas, lastvognsvask, værksted, parkering samt spisesteder og overnatning til chauffører – fra nytår indførte EU skærpede regler om pauser, herunder forbud mod at overnatte i lastbiler.

En stor investor overtager projektet, i takt med at det bliver færdigbygget. Og dét er forretningsmodellen inden for logistik, hvor der ofte er tale om store anlæg og byggerier. Kun mindre projekter kaster Stender-virksomhederne sig ud i uden at have en investor på forhånd.

Satsning på Sjælland
I januar færdiggjorde Stender en 400.000 kvm stort projekt i Solrød til den britiske forsikringskoncern Aviva, som over nogle år vil opføre et logistikcenter for 1½-2 mia. kr.
”Vi har blandt andet købt grunden, revet de gamle bygninger ned og fået arealerne frigivet af Nationalmuseet; alene det sidste kostede 8 mio. kr. Vi har etablereret den udvendige byggemodning og infrastruktur (fx adgangsveje, red.), og samlet er der vel løbet omkring 100 mio. kr. gennem vores system på den sag,” siger Carsten Stender.
I nabokommunen Greve har Stender et kontor, der håndterer de sjællandske projekter.

”Der er ikke meget erhvervsjord tilbage tæt på København, så inden for logistik begyndte vi i Ishøj. Derefter rykkede projekterne mod syd til Greve, til Solrød og til Køge, som ligger godt for transporten med motorveje mod København og Sverige, mod Fyn og Jylland samt mod syd.”

Carsten Stender har omkring 30 projekter af forskellig karakter i det, han betegner som sin bruttopipeline, og han ser optimistisk på logistiksegmentet de kommende år:

”Jeg er bestemt positiv, for nethandel går vel ikke lige af mode igen, tværtimod får mange virksomheder brug for mere plads til at håndtere den voksende e-handel. I 2020 faldt biltrafikken, men lastbiltrafikken steg, blandt andet fordi der skulle transporteres flere varer til nethandel. På lidt længere sigt vil coronaen nok også betyde, at flere virksomheder etablerer større lagre, fordi de har oplevet forsinkelser i deres leverancer.”

Til top