Ny logistikejendom vigtig del af vækstplan for Matas

Ny logistikejendom vigtig del af vækstplan for Matas

Markedsudvikling | 21.08.2024

Nyopført robotlager til over en halv mia. kr. skal sikre, at Matas kan levere hurtigt samt håndtere flere ordrer og et større sortiment end i dag. Det kommende logistikcenter i Nordsjælland får DGNB’s guldcertifikat – både i kraft af høj bæredygtighed og gode forhold for de ansatte.

Artiklen er et uddrag fra Nordicals' MarketForesight Q3 2023 - download det samlede magasin her.

Nybyggede logistikejendomme indgår som et væsentligt element i en ny vækstplan for børsnoterede Matas, der sidste år købte Kicks med butikker såvel i hjemlandet Sverige som i Norge og Finland. Den samlede omsætning på knap 8 mia. kr. i 2023/24 skal løftes til over 10 mia. kr. i regnskabsåret 2027/28.

”Det er en ret ambitiøs vækststrategi, og i logistikområdet skal vi bl.a. håndtere et udvidet sortiment, og vi skal kunne levere varer endnu hurtigere og billigere end i dag,” fortæller logistikdirektør Brian Gøbel Poulsen.

E-handel står i øjeblikket for omkring 30% af omsætningen, og andelen skal vokse – dog uden, at der er præcise måltal i den nye strategi. Det skyldes ifølge Brian Gøbel Poulsen, at Matas opfatter sig som omnichannel, altså en koncern med flere salgskanaler. Matas investerer da også i butiksnettet: Der skal åbnes flere forretninger, nogle skal flyttes til bedre placeringer, og andre skal udvides og opgraderes med øget sortiment af kosmetik og produkter til skønhedspleje og velvære.

”Vi forventer helt klart, at online-delen af salget stiger. Men vi har flere typer online-handel ud over direkte levering fra lager til kunde. Vi leverer også online fra butik til kunde, ligesom vi leverer fra lager til butik, hvor kunden kan hente sine varer. Derfor giver den ”hårde” opdeling mellem fysisk salg i butikkerne og onlinesalg ikke længere helt så meget mening.”

 

Til top